En
landsomfattende reflekstelling utført av Trygg Trafikk og Sparebanken 1
Forsikring viser at vi i Vest-Agder er nest dårligst i landet til å bruke
refleks. Tellingen sier ikke noe om Listerregionen spesielt, men tallene er
uansett en vekker. I Østfold bruker 45% refleks, men i Vest-Agder er vi helt nede
i 20% i følge tellingen. Landsgjennomsnittet er skuffende 29%. På landsbygda er
man flinkest – med 45% refleksbruk, mens tallene for byer er 26%.
Trygg Trafikks undersøkelse viser også at 1,2
millioner nordmenn har mer enn 10 reflekser liggende hjemme og at 250 000 har
over 30 reflekser. Kun 1 prosent sier at de ikke har refleks. Hvorfor brukes de
ikke? Man vil vel ikke bli påkjørt?
I løpet av de siste 5 år har 152 fotgjengere mistet livet i Norge – og 547 har blitt hard skadd. Mange av ulykkene skjedde ved kryssing av vei, eller langs en mørk vei. Middelaldrende og eldre er overrepresentert – våre barn er flinke refleksbrukere!
I vintermørket er det vanskelig å være bilist. Dersom fotgjengere bruker refleks er det noe lettere. Hittil i år er 18 fotgjengere og 12 syklister omkommet – vi vil ikke ha flere!
På med refleksen – vær så snill!
I løpet av de siste 5 år har 152 fotgjengere mistet livet i Norge – og 547 har blitt hard skadd. Mange av ulykkene skjedde ved kryssing av vei, eller langs en mørk vei. Middelaldrende og eldre er overrepresentert – våre barn er flinke refleksbrukere!
I vintermørket er det vanskelig å være bilist. Dersom fotgjengere bruker refleks er det noe lettere. Hittil i år er 18 fotgjengere og 12 syklister omkommet – vi vil ikke ha flere!
På med refleksen – vær så snill!
Fakta om refleks:
·
35 prosent av alle fotgjengerulykker skjer i mørket.
·
Med fjernlys kan bilføreren se deg på 400 meters avstand hvis du
bruker refleks.
·
Når bilen bruker nærlys er du synlig på 140 meters hold med
refleks.
·
Uten refleks er du synlig først på 25 meters hold. Det tilsvarer
cirka ett sekund hvis bilen kjører i 80 km/t.
·
Med refleks reduseres risikoen for å bli påkjørt i mørket med 85
prosent.
(Kilde: Transportøkonomisk institutt, Trygg Trafikk)
Mvh
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar