Disse feltene redder liv!
Sjekk her hva Transportøkonomisk institutt kan fortelle om virkningen:
Midtoppmerking
Transportøkonomisk institutts trafikksikkerhetshåndbok oppsummerer mer enn 2000 nasjonale og internasjonale forskningsrapporter om trafikksikkerhet. Her kan du på en enkel måte få svar på hvilke trafikksikkerhetstiltak som virker og hvor kostnadseffektive de er.
tsh.toi.no
Møteulykker
er blant de mest alvorlige ulykkene og mange av disse ulykkene skjer fordi en
fører kommer over i motgående kjørefelt på grunn av uoppmerksomhet eller
søvnighet. Analyser av politirapporterte ulykker i USA viser at kun omtrent 5%
av alle møteulykkene skjer i forbindelse med forbikjøring, at føreren mister
kontroll over kjøretøyet eller feil på kjøretøyet. Omtrent halvparten av
møteulykkene skjer på rett veg, mens omtrent 38% skjer i kurver (Najm, Sen,
Smith og Campbell, 2003).
I Norge i 2000 til 2009 ble 19%
av alle skadde og drepte i politirapporterte ulykker skadd / drept i
møteulykker. Blant de drepte i politirapporterte ulykker er det 39% som ble
drept i møteulykker.
Analyser av dødsulykker i Norge
i årene 2005 til 2008 viser at sovning eller manglende oppmerksomhet har vært
en medvirkende årsak til 3 av 18 (17%) møteulykker med vogntog hvor et vogntog
var utløsende part og i minst 19 av 64 møteulykker med vogntog hvor et annet
kjøretøy var utløsende part (Assum og Sørensen, 2010).
Forsterket midtoppmerking omfatter oppmerkingstiltak som er
kombinert med fresetiltak. Det mest vanlige fresetiltaket er rumleriller.
Rumleriller produserer lyd og vibrasjon ved overkjøring. Hensikten er å varsle
førere om at kjøretøyet er i ferd med å krysse midtlinjen. Rumleriller er som
regel frest, men kan også være rullet ned i ny asfalt når den fortsatt er myk
(”rolled rumble strips”).
Tabell 3.26.1: Virkninger av ulike typer forsterket midtoppmerking på
antall ulykker.
Prosent endring av antall ulykker
|
||
Ulykkens
alvorlighetsgrad
|
Ulykkestyper
som påvirkes
|
Beste anslag
|
Rumleriller på innsiden / på tvers av midtlinjeoppmerkingen
|
||
Uspesifisert
skadegrad
|
Alle
ulykker
|
-12
|
Personskadeulykker
|
Alle
ulykker
|
-11
|
Dødsulykker
|
Alle
ulykker
|
-80
|
Uspesifisert
skadegrad
|
Møteulykker
|
-23
|
Personskadeulykker
|
Møteulykker
|
-25
|
Uspesifisert
skadegrad
|
Alle
ulykker om dagen
|
-8
|
Uspesifisert
skadegrad
|
Alle
ulykker om natten
|
-32
|
Rumleriller på utsiden av midtlinjeoppmerkingen
|
||
Uspesifisert
skadegrad
|
Alle
ulykker
|
-13
|
Uspesifisert
skadegrad
|
Møteulykker
|
0
|
OBS:
Undersøkelser og statistikker viser oss at møteulykker pga
eks. uoppmerksomhet og sovning utgjør hele 39% av dødsulykkene. Dette er den
vanligste årsaken til dødsulykker i trafikken. Dette bør lære oss å holde fokus
på veien – ikke på eks. telefonen. Dette bør også lære oss å være uthvilte og
edru bak rattet.
Statistikken viser oss også at forsterket midtoppmerking reduserer antall dødsulykker opptil 80%.
Statistikken viser oss også at forsterket midtoppmerking reduserer antall dødsulykker opptil 80%.
Sammendrag av
Torstein Salvesen
Nullvisjonen i Lister
Nullvisjonen i Lister
www.nullvisjonen-agder.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar