Foto: Riksantikvaren |
Miljøgater
Transportøkonomisk institutts trafikksikkerhetshåndbok oppsummerer mer enn 2000 nasjonale og internasjonale forskningsrapporter om trafikksikkerhet. Her kan du på en enkel måte få svar på hvilke trafikksikkerhetstiltak som virker og hvor kostnadseffektive de er.
tsh.toi.no
En
miljøgate er en veg der gjennomkjøring er tillatt, men hvor vegen er bygget om
slik at den innbyr til lav fart, høy oppmerksomhet og hensyntaken til
lokaltrafikk. Elementer som kan inngå i ombyggingen er:
- Gang- og sykkelveger
- Humper og/eller opphøyde gangfelt
- Fortausutvidelser i kryss
- Vekselvise innsnevringer av kjørebanen (siksakmønster)
- Gjennomgående kantstein på sideveger i kryss for å understreke vikeplikt
- Busslommer avgrenset med kantstein
- Oppmerking av parkeringsplasser, kombinert med forbud mot å parkere utenfor oppmerkede plasser
- Refuger i gangfelt
- Beplantning og møblering av fortau og trafikkøyer
- BelysningFor å skape et estetisk tiltalende inntrykk, benyttes ofte materialer av god kvalitet og en bevisst variert utforming, som forskjellige typer heller og gatestein som f eks brukes på fortau og ved opphøyde gangfelt. Det er anlagt miljøgater i flere tettsteder i Norge. Årlig åpnes 1-5 nye miljøgater på riksveg i Norge (Elvik 1993). Tilsvarende opplysninger for fylkesveger og kommunale veger er ikke funnet.Tabell 3.2.1: Virkninger av miljøgater på antall ulykker. Prosent endring av antall ulykker
Prosent endring av antall ulykker
|
|||
Skadegrad i ulykken
|
Ulykkestyper som påvirkes
|
Beste anslag
|
|
Personskadeulykker
|
Alle ulykker
|
-35
|
|
Materiellskadeulykker
|
Alle ulykker
|
-27
|
Miljøgater reduserer antall
personskadeulykker med 25-45% og antall materiellskadeulykker med 15-35%.
Virkningen på ulykkene har sammenheng med hvor stor fartsnedgang
miljøprioritert hovedveg fører til. I gjennomsnitt for de stedene tallene over
bygger på, gikk farten ned fra 54,9 til 46,0 km/t. Trafikkmengden gikk i
gjennomsnitt ned med ca 3,5%. Figur 3.2.1 viser sammenhengen mellom hvor mye
gjennomsnittsfarten er redusert ved anlegg av miljøgater og endringer i antall
personskadeulykker. De loddrette linjene viser usikkerheten i endringer i
antall ulykker.
Nedgangen i ulykkestall er
større jo større nedgangen i fart er. Denne sammenhengen er trolig reell, selv
om de prosentvise endringer i antall ulykker er usikre, fordi ingen av
undersøkelsene har kontrollert for en eventuell regresjonseffekt i ulykkestall.
Søylen lengst til venstre i figur 3.2.1 viser at antallet personskadeulykker
ikke er redusert i byer og tettsteder der miljøgaten ikke har ført til
fartsnedgang. I disse byene og tettstedene er det funnet en økning av antall
personskadeulykker på ca 55%, men denne økningen er ikke statistisk pålitelig.
Ulykkesnedgang oppnås bare
dersom fartsnedgang oppnås. Ulykkesnedgangen øker med økende fartsnedgang opp
til ca 50% for personskadeulykker og ca 33% for materiellskadeulykker.
OBS:
Statistikken viser at miljøgater reduserer personskadeulykker med opptil 50%.
Statistikken viser at miljøgater reduserer personskadeulykker med opptil 50%.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar